Kundperspektiv på värmemarknaden
MAJ 2023
Det kommer att bli vanligare att använda värme och kyla på ett optimalt sätt i ett område, snarare än i enskilda byggnader. Den bedömningen gör värmekunder som ingått i en ny studie inom Värmemarknad Sverige.
Studien genomfördes under sommaren och början av hösten 2022 och bygger på djupintervjuer med ett 30-tal värmekunder. Syftet har varit att få en ökad förståelse för kunderna och deras perspektiv – ett perspektiv som i många fall underrepresenterat.
En av de viktigaste slutsatserna i studien är att kunderna gått från att se en utveckling mot energioptimering av sin fastighet till att mer och mer vilja se att man optimerar områden vad gäller värme och kyla. I en sådan framtid ser kunderna framför sig att de har fastigheter som kräver betydligt mindre energi, att det är en hög grad av matchning mellan olika värme- och kylbehov mellan byggnader samt att fastighetssystem och energisystem är betydligt mer uppkopplade och automatiserade.
– Ska detta fungera är samarbete avgörande. Det är mer utmanande att jobba över ett område än att varje fastighetsägare råder över sin fastighet, men samtidigt ger detta helt andra uppsidor, säger Gunilla Jalbin, vd på Grounded Brand Management, som har genomfört studien tillsammans med Profu.
Det kan handla om att man kan få maximal nytta av befintlig energi och teknik, möjlighet att hålla tillbaka vissa investeringar och totalt sett minskad resursanvändning för både leverantörer och kunder.
– Många kunder vill att energibolag tar på sig ledartröjan för detta arbete, då energibolag har bra förutsättningar för att klara detta genom att de ansvarar för infrastrukturen för fjärrvärme. Just fjärrvärmesystemet blir basen för att ta vara på överskottsvärme och föra över den till någon annan.
– Men det är många aktörer som teknikleverantörer, kommuner, universitet och ansvariga för lagstiftning och styrmedel som behöver bidra för att få till denna utveckling, säger hon vidare.
En annan del i studien handlar om hur värmekunder fattar beslut om investeringar. Det skiljer sig mellan de olika kundsegmenten, men prisutveckling och klimatmål återkommer bland de viktigaste faktorerna hos tre av fyra kunder.
– Vi ser att klimatet rankas högre än tidigare hos alla kundsegment och det finns en större ambition att bidra till att klimatsatsningar är ”bra på riktigt”. Vi kan också se att i bolag där finansiering är viktig har EU:s taxonomi fått en stor påverkan och skapar incitament att öka sitt fokus på sin klimatpåverkan.
Studien visar också att energieffektivisering är fortsatt viktig för värmekunder och de bedömer att det kommer att fortsätta vara viktigt. Dessutom uppger även ett stort antal värmekunder ett ökat intresse för effekt. Det i sin tur beror troligtvis på det senaste årets diskussioner om eleffekt och att allt fler energibolag har effekt som en parameter i sina prismodeller för värme.
– Många värmekunder har en förhoppning om att jobba med effekt för att därigenom spara pengar, men också bidra till systemnytta. Hur man kan möta dessa förväntningar återstår att se, avslutar Gunilla Jalbin.